Pagina's

zaterdag 3 januari 2015

Tag: Gewoon Nederlands

Vandaag doe ik een TAG voor jullie. Een paar vragen wat echt met Nederland en Nederlandse gewoontes te maken heeft. Let's go!
1. Éen koekjes bij de thee of meerdere?
Dat ligt natuurlijk een beetje aan waar ik ben. Als ik bij iemand thuis ben dan pak ik er gewoon netjes éen. Maar ben ik thuis dan willen er nog wel eens meerdere volgen.

2. Wat is je favoriete stampot?
Je maakt mij niet echt blij met een stampot. Maar als ik dan echt moet kiezen dan ga ik toch voor boerenkool, maar dan wel echt met rookworst en jus. Die andere stampotten sla ik liever over.

3. Wat is je favoriete feestdag?
Ik denk dat ik dan moet kiezen tussen kerst, koningsdag en carnaval. Dat zijn van die feesten waar iedereen gezellig is. Kerst vind ik super gezellig altijd met die lichtjes en kerstmarkten, alleen al die kerstmuziek vind ik dan weer niks. Koningsdag vind ik super leuk omdat je dan als land ineens een eenheid vormt. Heel Nederland viert die dag feest. Wel jammer dat ik dan vaak moet werken op koningsdag. En carnaval is gewoon super leuk omdat dan ineens iedereen verkleed gaat. Ik ben hier niet mee opgegroeid maar vind het toch super leuk dat iedereen dan zijn best doet voor een kostuum.

4. Wat je favoriete accent?
Ik vind Rotterdams een leuk accent maar op een gegeven moment vind ik vaak dat het wel genoeg is haha. Dus ik denk dat ik dan toch voor Brabants ga. Die heerlijk zachte G, dat klinkt toch veel gezelliger.

5. Welk woord vind jij typisch Nederlands?
Hagelslag, pindakaas, drop. Er zijn zoveel Nederlandse woorden die echt typisch Nederlands zijn, dus ik kan hier een hele lijst neerzetten. (suggesties mogen in de comments ;) )

6. Welk Nederlands gebruik vind je het leukst?
Dat we overal naar toe fietsen en dat zelfs de steden zich daarop gaan aanpassen zodat de auto te gast is. En natuurlijk niet te vergeten Sinterklaas. Ik vond dat als kind als spannend als er weer pakjes aangeleverd werden door zwarte piet (lees buurvrouw). Maar nog steeds voel je die spanning van die kinderen als de Sint aankomt op zijn boot met zijn pieten.
En niet te vergeten de oranjekoorts tijdens het EK, WK en koningsdag. Heel Nederlands kleurt dan Oranje. Klik hier voor nog een aantal echt Nederlandse gebruiken

                                          
7. Welk winkel van Nederlandse bodem vind je het leukst?
Ik twijfel tussen de Hema of Action. Ik denk dat ik dan voor de Hema kies, die heeft net als action leuke huishoudelijke spullen maar ook veel meer dan dat. Bijvoorbeeld de heerlijke broodjes en taartjes etc. Ook nog beauty en schoolspullen. Ja de Hema heeft eigenlijk alles wat een vrouw nodig heeft
De tompoezen van de Hema blijven toch de lekkerste!

8. Wie vind je de leukste BN-er?
Zo dat is een goeie! Ik vind Linda de Mol, Ferry Doedens en Lies Visschedijk de leukste denk ik.
Linda de Mol is toch een beetje de moeder geworden van de televisie, Ferry Doedens vind ik gewoon heerlijk om naar te kijken. Gewoon zijn doen en laten tijdens Expeditie Robinson en hoe hij Lucas speelt bij GTST vind ik super!. Lies Visschedijk heeft met de film Soof echt mijn een plekje in mijn favoriete gecreëerd. Daarna ben ik een beetje op haar gaan letten in andere films zoals bij Gooische vrouwen. Ze kan echt goed acteren maar is wel lekker nuchter. Ik hou ervan.

9. Wat is je favoriete Nederlands-talige liedje?
Sexy als ik dans van Nielson vind ik een leuk liedje. Hij is lekker vrolijk maar als hij in de discotheek of koeg wordt gedraaid denkt iedereen (met een beetje alcohol op) echt dat hij/zij sexy is als hij danst. Dan zie je maar weer wat een liedje met iemand kan doen.

10. Haring ja of nee
Ik heb nog nooit haring gegeten. Ik weet dus niet of ik dit lekker vind. Maar als ik soms zie hoe mensen dit eten dan heb ik daar ook niet zo'n trek meer in.



Dit was mijn tag ik hoop dat je het een leuk vond om te lezen. Neem deze tag gerust over of vul de antwoorden hieronder in bij de comments dat vind ik net zo leuk!

Liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten