Pagina's

dinsdag 24 februari 2015

Huidaandoening: Piebaldisme


Heb jij je haar geverfd of is het gebleekt? Een vraag die ik regelmatig krijg. Ook bij de kapper heb vaak even een moment dat alle kapsters om me heen staan om naar mijn haar te kijken.
Ze bedoelen dan mijn witte pluk in mijn haar, die jullie vast niet is ontgaan op foto's. Vandaag vertel ik jullie hier meer over.


2 of 3 dagen oud
Ik kwam op de wereld met een donkere bos haar en een duidelijk witte pluk. Zo kun je deze ook zien op de foto hier boven. 
Witte vlekken op het lichaam
Altijd heb ik gedacht dat dit een familie stukje was, wat ook zo is want mijn moeder en broers hebben ook een witte pluk in hun haar en sommige hebben ook witte vlekken op hun benen, armen of buik. Ook mijn opa en een van mijn neefjes heeft het ook. Het zit dus echt in de familie. 
Mijn babyfoto's. Zoek de witte pluk.
Toen ik mijn verjaardag vierde afgelopen jaar (7 juli) vertelde mijn tante dat zij op het voetbalveld, tijdens de training van mijn neefje, werd aangesproken door een moeder. Ze had gezien dat mijn neefje ook een witte pluk in zijn haar had. Die moeder vertelde dat dit een aandoening is en dat het dus een naam heeft.

Goed te zien als ik mijn haar achterover draag
Piebaldisme word deze aandoening genoemd. Een aangeboren maar onschuldige aandoening waarbij je pigment mist. Dit komt omdat je een stukje gen mist. Dit gen zorgt ervoor dat tijdens de zwangerschap je pigment verdeeld word, en omdat je dit mist word het niet gelijkmatig verdeeld. Kans dat mijn kinderen dit krijgen is 50%. Iedereen die zo'n witte pluk heeft, heeft hem ook aan de voorkant op het hoofd.
Qua uiterlijk lijkt het op de ziekte Vitiligo (misschien bekend van het amerikaanse model met die witte vlekken) Maar Piebaldisme is al bij de geboorte te zien en vitiligo niet.

Zelfs zo piekt die pluk er nog doorheen
Hoe ervaar ik het zelf?
Het verschilt heel erg per keer wat ik ervan vind. Soms baal ik er wel van, want ik wil ook gewoon mijn haar achterover dragen zonder dat meteen die witte pluk te voorschijn komt. Daarom heb ik meestal mijn haar in een zij scheiding zodat hij dan weg valt. Zo voel ik me wat zekerder.
Andere kant als mensen er naar vragen vind ik het toch altijd wel bijzonder dat ik dat heb. Ook ben ik er wel een beetje trots op want het is toch iets van de familie. Ik hoop ook dat een van mijn kinderen het zal hebben.
Je kan knippen, verven of wat dan ook, maar dat lost niks op want het haar komt altijd wit terug. Dus je zal ermee moeten leren leven, en wees er trots op!

Liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten